reklama

Čo je coaching?

Pre mnohých zaujímavý, ale stále pôsobí tak trošku záhadne. Mnoho ľudí už o coachingu počulo, ale nevedia si ho veľmi zaradiť. Pre niektorých je coaching len výsada „bohatých“, top športovcov, manažérov, a riaditeľov firiem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Life coaching je však pre všetkých a techniky ktoré používam s klientmi sa dajú aplikovať na takmer akýkoľvek problém. Existujú však isté kritéria, od ktorých závisí, či dokážeme s klientom dosiahnuť požadované výsledky. Je to otvorenosť a túžba po zmene. Taktiež je dôležité, či je klient ochotný prevziať zodpovednosť za svoj život, vrátane svojich chýb a omylov. Ak si ich privlastníme, tak aj sami pochopíme, že ich vieme zmeniť. Ako hovorí môj mentor Kain: Empowerment comes via responsibility (posilnenie, prichádza cez preberanie zodpovednosti).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo teda coaching je? Je to poradenstvo? Je to psychoterapia? Alebo je to niečo úplne iné? Dnes by som vám chcela coaching priblížiť tak, aby ste mali predstavu o tom čo je, čo nie je a čo môžete od coachingu očakávať. Začnime tým, že si zadefinujeme, čo coaching nie je.

Coaching určite nie je o rozdávaní rád a o tom aby sme hovorili ľuďom čo majú robiť. Skúste si spomenúť, koľko krát ste boli na strane príjemcu nežiadaných rád. Aké to pre vás bolo? Môžeme sa na to pozrieť z dvoch perspektív. Niekedy môžeme prísť za niekým a vypýtať si radu na danú situáciu alebo problém a niekedy nám ľudia radia aj keď našim prvotným záujmom je byť vypočutý. Porozmýšľajte nad tým ako by ste sa cítili, keby som vám teraz dala niekoľko rád ako žít svoj život Dala by som vám 5 krokov ako nájsť šťastie, 10 spôsobov ako vyriešiť vaše problémy. Určite existujú ľudia, ktorí by sa toho chytili, tieto rady by aplikovali do svojho života a neskôr by zistili, že im to akosi nefunguje

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V coachingu nerozdávam rady, pretože by som obrala klientov o možnosť zapojiť vlastnú myseľ a aby prišli na možnosti a riešenia sami. Možnosti, ktoré im budú fungovať, pretože oni poznajú svoj život najlepšie. Môžem s vami zdieľať princípy a nápady, ktoré fungujú v mojom živote. To ako ich vy budete uplatňovať do svojich životov, je však úplne na vás. Keď pracujeme s ľuďmi, neexistuje nejaký jednotný princíp alebo prístup, podľa ktorého si dáme život dokopy a dostaneme odpovede na naše otázky. Život nie je jedna masa, je rozložený na niekoľko oblasti: vzťahy, kariéra, vzdelanie, práca, biznis, financie, emocionálne a spirituálne zdravie, to čo dávame späť spoločnosti alebo aj to, ako riadime náš každodenný život a povinnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nerozdávam rady, pretože budú vždy subjektívne. Všetky rady ktoré vám môžem dať, reprezentujú niečo, čo by som urobila ja. Nemusí to však byť niečo, čo by ste v danej situácii urobili vy. Tých, čo rozdávajú rady volám „gurus“. Ja však nie som guru. Guru je človek, ktorý sa prezentuje tým, že má všetky odpovede, všetky tajomstvá a kľúče na to, aby sme žili naplnený život. Niekedy môžem ľudom ponúknuť môj pohľad, postrehy, dokonca aj niečo navrhnuť, avšak len vtedy ak bude človek ochotný akceptovať iný pohlaď.

Coaching nie je poradenstvo a nie je to ani terapia. V tomto businesse existujú ľudia, ktorí sa nazývajú terapeuti, liečitelia atď.. Terapia ma veľmi široké spektrum, môže znamenať takmer čokoľvek. Od psychoterapie, ku ktorej potrebujete niekoľkoročný výcvik, až po terapiu objatím alebo smiechom. Ľudia väčšinou hľadajú riešenia a niektoré terapie sa viac zameriavajú na symptómy, ako na reálne príčiny problémov. Je to ako keby ste si dali leukoplast na zapálenú ranu. Coaching nie je terapia, pretože ľudí neliečime. Ja som toho názoru, že ľudí neliečime, pretože nikto nie je pokazený. Ak vychádzame z teórie, že ľudia nie sú pokazení, tak ich nikto ani nepotrebuje naprávať. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektorí ľudia prichádzajú ku mne, pretože potrebujú malý nadhľad, možno perspektívu niekoho iného v rozhodovaní a ako náhle je rozhodovací proces ukončený, tak letia preč. Ini ľudia ale čakajú, že ich niekto opraví, zachráni, bude ich liečiť, ucíť, dávať rady alebo žít ich život za nich. Prvý krok je vždy v preberaní zodpovednosti za seba, za svoje chyby, za svoje nedostatky a za rolu ktorú sme odohrali v procese získavania výsledkov v živote, s ktorými nie sme spokojní. Ak ľudia neprevezmú zodpovednosť za seba. nikdy nebudú dostatočne posilnení na to, aby tieto veci zmenili.

Nechápte ma zle, poradenstvo je skvelé. Sama som študovala psychológiu vrámci bakalárskeho aj magisterského stupňa. Poradenstvo aj psychoterapia sú super a v dnešnej spoločnosti majú svoje miesto. Existujú isté zručnosti v poradenstve, ktoré môžeme použiť v coachingu, ale coaching nie je poradenstvo.

Čo je teda coaching? Klientovi ponúkame „druhý pár očí“, istý objektívny pohľad, aby sme videli to, čo vidia naši klienti, ale aby sme sa ich pýtali otázky, ktoré sa možno sami seba neopýtali. Práve kladením tých správnych otázok sa dokážeme dostať k jadru problému a taktiež si klient dokáže uvedomiť veci, ktoré predtým možno ani nebral do úvahy.

Každý z nás ma ciele. Coachingový proces je hlavne o cieľoch, ktoré sú jasné, dosiahnuteľné, realistické, uchopiteľné a najmä pozitívne. Prechádzame cez sériu cvičení a hľadáme, čo klientom bráni v dosahovaní týchto cieľov. Väčšinou sú to limitujúce presvedčenia, na ktorých pracujeme a otázkami hľadáme tú skutočnú pravdu. Napríklad klient má strach prezentovať. Je presvedčený o tom, že v budúcnosti zlyhá. Pýtam sa klienta či má reálnu skúsenosť z minulosti, kde by pri prezentovaní zlyhal. Zisťujeme, že v minulosti už prezentoval a dokonca celkom úspešne. Tým pádom nie prezentovanie, či jeho zručnosti sú problém, ale problém je najmä emocionálny.

Keď si zadefinujeme cieľ, pracujeme na postupných krokoch, ktoré nás môžu k tomuto cieľu priblížiť. Toto sa deje na prvom stretnutí, ktoré ponúkam zadarmo. Aby ste nemali pocit že kupujete mačku vo vreci, aby ste si vyskúšali coaching ešte ptedtým ako do seba zainvestujete. Ak sa rozhodne klient pokračovať, prechádzame si 7 životných oblastí (vzťahy, financie, kariéra atď) a pre každú oblasť definujeme akúsi životnú víziu. Životná vízia je najideálnejší výsledok v danej oblasti.

V celom procese je toho ešte oveľa viac. Pre ilustráciu, s klientom môžeme pracovať s emóciami, limitujúcimi myšlienkami a presvedčeniami, hľadáme odpovede na otázku "kto v skutočnost som", hľadáme hodnoty, to čo nás naozaj motivuje a poháňa v pred. Ku coachingu samozrejme patrí aj samotné plánovanie. Nie len si určiť krátkodobé a dlhodobé ciele, ale aj posolstvo, ktoré by sme tu jedného dňa chceli zanechať. Viete ako dokážete zjesť slona? Kúsok po kúsku. Každý cieľ, každá výzva, nech je akákoľvek obrovská sa dá rozkúskovať na drobnejšie, krátkodobejšie ciele. Ak máte pred sebou obrovskú výzvu, môžete začať už dnes tým, že zmeníte niečo maličké, čím sa o malý krok priblížite k životu po akom túžite. 

Veronika Biela

Veronika Biela

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa coachingu pre osobnostný rozvoj. Predtým ako som sa sem dostala som však niekoľko krát dopadla na samotné dno. Životné skúsenosti sú však to, čo nás učí a posúva vpred. Učiť druhých ľudí ako napredovať v živote tomu môjmu dáva zmysel. Moja cesta ma vedie k tomu, aby som pracovala s rôznymi ľuďmi. Všetci máme ten svoj špecifický príbeh a aj úlohu, ktorú zohrávame na tomto svete. Mojim cieľom je pomôcť ľuďom nájsť a naplniť túto úlohu. Viac informácii o mne aj o mojej práci nájdete na stránke www.forchange.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu